onsdag 30 december 2009

Muffinsbak och bebis som tar sig fram!




Vår lille knodd tog sig framåt för första gången idag! Han asade sig framåt med händerna och var på jakt efter julgransglittret! Vår duktiga lille son! Bianca var så lycklig över lillebrors framsteg och kröp jämte honom för att visa hur man gör. Snart blir här fullt bus hemma.


Sent igår kväll, när barnen somnat, fick jag ett bakryck! Jag fick nämligen ett efterlängtat spritsset av mina fantastiska svärföräldrar i julklapp, och efter att grannfrun varit över med två påsar egenplockade blåbär var jag bara tvungen att testa det. Resultatet blev blåbärscupcakes med rosa frosting. Jag använde mig av Leilas recept:


100 g smält smör


2 ägg


1,5 dl socker


1 tsk vaniljsocker


2 dl mjölk


1 citron (skalet)


4 dl vetemjöl


2 tsk bakpulver


1 nypa salt


Vispa ägg och socker poröst. Rör ner smör, mjölk och citronskal. Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör sedan ner det. (Sen tillsatte jag blåbären). Grädda mitt i ugnen i 175 grader tills de får en fin yta och höjd.


Frosting:


100 g färskost


60 g smör


300 g florsocker


½ citron (saften)


(tre stänk röd karamellfärg, om man vill)


6 av cupcaken gavs givetvis till min blåbärsgranne för provsmakning och som tack! Det är lyx att ha bra grannar!

1 kommentar:

  1. Gjorde cupcaken här om dan. Nummmmm va goda dom blev.
    Bytte dock ut blåbär mot hallon o jordgubb. Finns inte mycket blåbär att få tag i här:( men gott blev det.
    Tack för recepten. Puss

    SvaraRadera